Kultura

Uměleckou fotografii můžete mít u sebe doma

Autorem nejdražší fotografie v dějinách je Andreas Gursky, který prodal jeden ze snímků svého oblíbeného místa, vápencového kaňonu Antelope, za 6,5 milionů dolarů. Abychom si pořídili jedinečné umělecké fotografie, ale nemusíme být multimilionáři. O kvalitních fotografiích jsme si povídali s Małgorzatou Szczotkou a Łukaszem Kaniou, kteří výjimečným fotografům tisknou jejich díla ve svém studiu CMC photo ve Vratislavi.

Cesta Małgorzaty k polygrafii začala v korporaci, kde se zabývala kalibrací profesionálních tiskáren. Postupně začala pomáhat v dalších tiskárnách, až nakonec založila vlastní firmu, která poskytuje služby v oblasti color managementu, tedy kontroly kvality barev při tisku na různých zařízeních. Łukasz vedl firmu, která se věnovala profesionálnímu tisku fotografií, ale po určitě době cítil, že ji chce dále rozvíjet. Proto s Malgorzatou spojili síly a v lednu 2016 založili v bytě u Łukasze studio, které stojí již za pěti výstavami ve Vratislavi. Pracovali nad grafickým zpracováním a tiskem u výstav polské ilustrátorky Iwony Chmielewské, Natalii Kabanov, která fotí herce divadla Teatr Polski nebo Agaty Grzych, která se ve svých pracích zabývá estetikou náboženského kýče.

„Někdy se stává, že lidé, kteří jsou umělci, si toho ani nevšimnou,“ říká Małgorzata. „Dělají geniální fotografie, ale během víkendu jdou fotit na svatby, aby měli z čeho žít“. Podobný osud měla i Vivian Maierová, která pracovala celý život jako chůva. Během procházek s dětmi ale také zaznamenávala nezvyklé obrázky z pouličního života New Yorku a později Chicaga. Své fotografie nikdy nezveřejnila, její dílo svět poznal díky náhodě. Na výprodeji nepřeberné množství negativů koupil za necelých 400 dolarů John Maloof a zveřejnil fotografie, které jsou nyní populární na celém světě.

V dnešní době cítíme určitou nadprodukci fotografií, jsme nimi obklopeni ze všech stran. Právě proto, tvrdí Łukasz, bude mít význam vytvářet uměleckou fotografii: „Umělce může od amatérských milovníků fotografie odlišovat právě sběratelská fotografie, vytištěná a zarámována. Protože fotografie to není ten obraz na obrazovce monitoru ani obrázek, který lidé umisťují na blogu nebo fotografických portálech. O umělecké fotografii mluvíme tehdy, kdy má také svou fyzickou hodnotu.“ Mnozí fotografové – ať už profesionální nebo laici, mohou díky tisku ověřit kvalitu svých fotografií, a sami jsou často překvapení tím, jak jejich fotografie vypadají v reálu.

Umělecká fotografie je vydávána, stejně jako grafika, v určitých nákladech. Fotograf předem rozhodne, v jakém nákladu budou jeho fotografie vytištěny a tento počet, pokud dbá o své dobré jméno, nesmí překročit. Existují dva přístupy – americký a německý. Podle amerického modelu pokud změníme formát fotografie, můžeme vytvářet nový náklad. Německý naopak tvrdí, že všechny fotografie obsahující daný obraz, jsou součástí jediného nákladu. Sběratelská fotografie má zpravidla náklad do 20 kusů. Pokud je kusů více, proporcionálně klesá i cena, proto se fotografům ani nevyplácí produkovat fotografií více.

„Technologie se neustále vyvíjí, a nehledě na staromilectví, ve kterém nevidím nic špatného, se musíme snažit vytvářet co nejlepší obraz, který ale získáme jen tiskem. Práce na počítači s grafikou není jednoduchá, protože existují stále se zvyšující standardy a požadavky,“ popisuje práci v moderní tiskárně fotografií Łukasz. Díky novým technologiím si můžeme pořídit svou vlastní kvalitní fotografii nebo snímek profesionálního umělce za cenu, za kterou nabízí obrazy i známý skandinávský řetězec. Proč mít tedy doma obraz, který „zdobí“ byty střední třídy po celé Evropě, když můžeme mít originál, který navíc postupem času bude získávat na hodnotě? Sběratelství fotografií se rozvíjí podle Małgorzaty a Łukasze také proto, že si lidé začali uvědomovat hodnotu kvalitních věcí a chtějí se obklopovat obrazy, které jsou jedinečné.

Jak tedy hodnotnou fotografii pro investici vybrat? Kromě toho, že si zamilujeme obraz, je důležité, aby fotografie byla vytištěna na kvalitním papíru a měla kvalitní rám – tedy ne z dřevotřísky, která obsahuje nejrůznější lepidla, která se mohou postupem času uvolňovat a ničit pigment tisku, dále by pak měla být opatřena suchou pečetí s certifikátem na papíru, která se zakryje paspartou v rámu.

Małgorzata a Łukasz brzy otevřou nové studio, které bude zcela přizpůsobeno svému účelu – tisku uměleckých fotografií, včetně těch velkoformátových. Chtějí se také zaměřit na propagaci ideje umělecké fotografie a vzdělávaní veřejnosti v oblasti digitálního tisku profesionálních fotografií.

 

1
2
3
4
5
6

Práva na veškeré texty, fotografie a grafiku umístěnou na webové stránce Kvetevropy.cz jsou vyhrazena. Není povoleno jejich použití nebo kopírování bez souhlasu redakce.

Kontakt: redakce@kvetevropy.cz